Bespaar tijd met een kick-ass contentkalender

Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf altijd online zichtbaar is.


Wat is een contentkalender?

Een content kalender wordt gebruikt om vooruit te plannen. Je verzamelt van tevoren informatie over jouw dienst of product, die je graag online wilt overbrengen naar de doelgroep van jouw bedrijf. Op deze manier verzeker je jezelf het hele jaar door van online zichtbaarheid. Je doet dit bijvoorbeeld per maand en linkt deze content aan je doelen.


Waarom zou ik een contentkalender nodig hebben?

Situatie 1: Er gebeuren zoveel toffe dingen tegelijk waar je eigenlijk online aandacht aan wilt besteden. Helaas ben je zo druk met alles in goede banen leiden, dat het er uiteindelijk niet van komt.


Situatie 2: Een grote gebeurtenis binnen je bedrijf, zoals een nieuwe klant, huisstijl of product of dienst. Je bent door het dolle heen en viert het uitbundig. De volgende dag realiseer je je ineens dat jullie nog niets online gedeeld hebben. Het is je compleet ontschoten in alle commotie. Ook voor spontane gebeurtenissen kun je in een contentkalender ruimte maken. Zo hoef je niet bang te zijn dat je door een keer iets te posten over een gebeurtenis, er te weinig aan promotie wordt gedaan bijvoorbeeld.


Situatie 3: Het is komkommertijd, het werk kabbelt voort maar echt nieuwswaardig kun je het niet noemen. Je wilt wel actief blijven in je online zichtbaarheid, maar alle content die je bedenkt klinkt zo cliché en uitgekauwd.


In deze drie voorbeeldsituaties kun je gebruik maken van een content kalender. De al eerder voorbereide content kun je nu namelijk goed inzetten om tóch online zichtbaar te blijven.


Welke content kan ik alvast voorbereiden in een contentkalender?


Achter de schermen Welke personen en middelen zorgen ervoor dat jouw bedrijf blijft draaien? Wat zijn je dagelijkse bezigheden en welke unieke of mooie momenten beleef je eventueel samen met de mensen uit je team? Op deze manier kun je precies laten zien welke skills je allemaal in huis hebt.

Stel jezelf (en je teamleden) voor Door over jezelf te vertellen zorg je ervoor dat jouw doelgroep een band met je kan opbouwen. Als je vertelt over jouw individuele meerwaarde (en die van je teamleden), word je doelgroep geprikkeld wanneer die kennis bij hen ontbreekt. Door een gezicht bij een merk te plaatsen wek je een associatie op die beter blijft hangen in de gedachten van je doelgroep. Bovendien helpt het vaak ook bij het krijgen van ‘de gunfactor’, omdat mensen het gevoel krijgen dat ze je al kennen.

Vieringen Verjaardagen, feestdagen, champagne momenten. Dit zijn allemaal vieringen die je prima in stage kan zetten en van tevoren kunt voorbereiden. Zo zorg je ervoor dat je op de viering zelf niet meer aan werk hoeft te denken en optimaal kunt meegenieten! Wel tijd voor een paar mooie shots? Zeker doen, zo werk je namelijk vooruit en bouw je direct door aan een eigen database vol content en beeldmateriaal. Spontane acties? Dat kan altijd extra, omdat je de rest al ingepland hebt.


Nieuwe of bestaande klanten of klussen Deze categorie zou ook onder ‘vieringen’ kunnen passen, maar omdat mond-tot-mondreclame super belangrijk is voor het imago en de groei van jouw bedrijf is het slimmer om deze los te trekken. Door online genoeg aandacht te besteden aan nieuwe of bestaande klanten of klussen, heb je namelijk de mogelijk om ook hun doelgroep en volgers te enthousiasmeren voor jouw eigen bedrijf. Zet ze daarom af een toe eens in het zonnetje! Promotie van jouw product of dienst Voor welk probleem bieden je een oplossing? Waarom ben jij de beste keuze in de branche? En vooral: What’s in it for them? Het is belangrijk om tijdens (online) promotie altijd vanuit de doelgroep te blijven denken. Dit zijn namelijk jouw potentiële nieuwe klanten. Waar worden zij gelukkig van? En hoe kan jouw product of dienst hieraan bijdragen?

Portfolio Welke projecten heb je al succesvol afgerond? Met wie heb je daarvoor samengewerkt? En is er media-aandacht geweest die je eventueel kunt delen? Door te laten zien welke projecten je al hebt afgerond, schets je een beeld van de mogelijkheden voor nieuwe klanten. Zo krijgen zij meer gevoel bij wat jij voor hen kunt betekenen, waardoor ze sneller geneigd zijn contact op te nemen.

Tips & tricks Jij bent expert in iets, om die reden ben jij ooit je bedrijf gestart. Het lijkt voor jou misschien al heel gewoon en standaard, maar de kennis die jij hebt ontbreekt bij je doelgroep. Een slimme manier om meer klanten aan te trekken is door af en toe een tip of trick te delen. Genoeg om ze nieuwsgierig te maken naar wat jouw bedrijf nog meer voor hen kan betekenen. Vergeet niet echt waarde te geven, in plaats van alleen een verkapt verkooppraatje. Denk echt mee, anders heeft het niet zo veel zin.


Tijd om je content kalender in te vullen met te gekke teksten? Stuur ons even een berichtje, dan denken we met je mee. Zo kun je bij Selling Stories bijvoorbeeld een content abonnement afsluiten en zit je elke maand gebakken met je teksten ;)


Ook interessant voor jou: Met deze hulptools heb je binnen no-time een strakke content kalender.


Zoals in onze vorige blog uitgelegd, delen we uiteraard weer een GIFje met je. Komt-ie: