Steengoede teksten schrijven voor jouw website, dat wil jij toch ook?

Sterke teksten schrijven is een kunst en niet iedereen is hier een ster in, maar good news: dat kun je wel worden ;).


Waarom is het zo belangrijk om goede teksten te schrijven voor je website? Nou, een lezer wil vooral vermaakt worden. En overtuigd worden dat ze voor jou moeten gaan. Schrijf zoals je ook een verhaal zou vertellen en neem iemand mee in jouw wereld. Een lezer wil opgaan in een verhaal, net zoals je kunt verdwijnen in een goed boek. Waarom zijn de boeken van Harry Potter bijvoorbeeld zo’n waanzinnig groot succes? Precies! Deze zijn meeslepend geschreven en gaan precies in op de dingen die jou prikkelen om verder te lezen. Verhalen verkopen, dus.


Teksten schrijven doe je zo

Onze vijf tips om pro-teksten te schrijven voor je website, gewoon zelf.


#1 Bepaal je doel


Bedenk goed wat het schrijfdoel is van jouw verhaal voordat je begint met schrijven. Wil je de lezer inspireren, vermaken of een product of dienst promoten? Wees duidelijk in jouw verhaal wat de lezer eraan heeft als hij of zij jouw tekst heeft gelezen. Vergeet niet om, wanneer je iets wilt verkopen bijvoorbeeld, er nog wel voldoende jeu aan te geven zodat het niet puur een verkooppraatje is.


#2 Kom to the point, please


Mensen ‘scannen’ vaak binnen enkele seconden een tekst en dan bepalen ze direct of ze alles willen lezen. Houd dit dus in gedachten wanneer je schrijft. Houd ook rekening met de 80/20 regel: zorg dat je maximaal 20% verkoopt en de overige 80% vermaakt en inspireert. En doe dit ook niet in elke tekst die je schrijft, soms mag je ook gewoon alleen iets delen zonder er meteen nieuwe klanten uit te willen halen. Het bijzondere daarvan is weer: juist als je niet inzet op verkopen, komen de klanten naar je toe. Denk daar maar eens over na ;). Niemand wil een stuk tekst lezen waar je het alleen maar hebt over de verkoop van jouw product of dienst. Wel willen ze geïnspireerd worden en wanneer jij dit doet is de kans groot dat ze meer willen.


#3 Stop met het schrijven voor iedereen


Bepaal vervolgens voor wie je het schrijft. Kies een concrete tone of voice, bedenk hoe jouw ideale klant denkt. Zo schrijf je meteen gerichter en ga je in op de gevoelens van je klant.


Ben je aan het schrijven voor je website zelf? Wees dan duidelijk in wat jij voor je klant kunt betekenen. Laat die honderd diploma’s even achterwege, het gaat er nu vooral om dat jij voelt waar je klant mee zit, waar hij of zij een oplossing voor wilt hebben. Schrijf daarvoor, niet alleen om jezelf te promoten en te laten zien hoe goed je bent. Bedenk dus altijd waarom jouw klanten je producten of diensten zouden willen aanschaffen en speel hierop in.


#4 Investeer in SEO


Wat SEO precies is en wat je er mee kunt leggen we je hier uit, lees dat dus eerst voordat je duikt in onze onderstaande SEO-tips.


- Start de tekst met de belangrijkste punten en leg deze verder in de tekst pas uit. Zo maak je meteen duidelijk wat de lezer uit jouw tekst kan halen en kan de lezer bepalen of hij/zij interesse heeft om door te lezen. Maak het spannend en beloof de lezer welke meerwaarde je geeft in de tekst, zo maak je het interessant om (snel) door te lezen en verminder je het risico om de lezer kwijt te raken. Dit werkt tegelijkertijd goed voor Google omdat je in je inleiding meteen al een aantal keer je zoekwoorden terug laat komen. Is Google gek op.


- Schrijf duidelijk en maak je zinnen niet te lang. Zorg dat je kort maar krachtig schrijft en concreet bent. Zorg natuurlijk wel dat jouw tekst aan deze belofte voldoet. Anders komen mensen alsnog van een koude kermis thuis.


Dus niet: Als je dit artikel hebt gelezen, krijg je meer inzicht in jouw administratie en dan weet je misschien wel hoe je jouw eigen boekhouding kunt doen.


Maar: Door dit artikel kun jij ook een ster worden in boekhouden! Benieuwd? Lees dan nu verder.


- Maak gebruik van titels en alinea’s. Deel jouw teksten op in alinea’s van 50-70 woorden en maak gebruik van een titel en subtitels. Laat je belangrijkste zoekwoorden hier regelmatig in terugkomen. Niemand wilt lappen tekst lezen zonder soms een ‘adempauze’ te krijgen. Daarom is het belangrijk om de teksten op te delen in titels en alinea’s. Vergeet ook niet om een bijpassend beeld of zelfs een GIFje bij je teksten te plaatsen. Het oog wil ook wat, toch? Zo plaatsen wij altijd een bijpassend GIFje onderaan onze blogs, om jou entertained te houden en stiekem natuurlijk ook omdat we niet zonder kunnen.


- Gebruik minimaal 350 woorden per pagina op jouw website. Wanneer je minder woorden gebruikt indexeert Google je website waarschijnlijk sowieso niet, omdat je dan ‘vast niet genoeg interessante informatie zult hebben’. Zonde, dus.


Website teksten laten schrijven

De perfecte teksten schrijven voor jouw website is dus mogelijk en je kunt prima zelf leren. Mocht je hier helemaal geen zin in hebben, kunnen wij je hier natuurlijk ook bij helpen. Wil je het zelf doen, maar weet je niet hoe? Check dan even de Webteksten Guide. Helemaal uit laten besteden? Website on Fleek, to the rescue ;).


Komt-ie, het GIFje: