Wat is SEO? Van ons voor jou: SEO in een notendop

Bovenaan eindigen in Google: elke ondernemer droomt er waarschijnlijk wel van. Toch laten heel veel ondernemers SEO liggen, omdat het vooral te moeilijk is. Niet meer doen, zouden wij zeggen. Kom hoger in Google te staan met jouw website door het inzetten van SEO, op een niet heel lastige manier. Sinds de laatste update van Google is het voor kleine ondernemers wel degelijk mogelijk om sneller gevonden te worden en zelfs van de grote partijen te winnen. Begin vandaag nog met het inzetten van SEO, wij helpen je graag alvast een stukje op weg met behulp van onderstaande tips.


Wat is SEO?


SEO is een afkorting en staat voor ‘Search Engine Optimization’ ook wel ‘Zoekmachine Optimalisatie’ genoemd. SEO heeft alles te maken met het beter vindbaar maken van jouw website voor de zoekmachines zodat jij meer bezoekers naar jouw website toe krijgt. Google wil natuurlijk dat haar bezoekers precies krijgen waar ze naar zoeken. Ze zullen je dus als zoeker alleen de écht relevante websites voorschotelen. Weet dus meteen al dat SEO geen zin heeft wanneer je onzin verkoopt. Daar trapt Google niet in.


Er zijn 2 manieren om hoger in Google gevonden te worden: door het inzetten van SEO of SEA.

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’ en dit zijn de Google-advertenties en dus altijd betaald. Vandaag gaan we dieper in op SEO, de 'gratis' variant van beter gevonden worden ;)


Hoe werkt SEO?


Google en andere zoekmachines geven een bepaalde waarde aan een website. Met SEO kun je jouw website optimaliseren en verbeteren voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.

Er zijn verschillende factoren waar Google naar kijkt die invloed hebben op de positie binnen de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Is er een korte laadtijd? Is jouw website mobile friendly? Bekijk je website vooral ook door de ogen van jouw klant en zorg ervoor dat je jouw website bezoekers een fijne ervaring biedt. Dat is super belangrijk.


Starten met SEO


Je kunt op 2 manieren starten met het inzetten van SEO: on-page SEO en off-page SEO.


On-page SEO bestaat uit alles wat er op de pagina’s van jouw website staat, zoals: de teksten, afbeeldingen en content. On-page SEO is de optimalisatie die jij binnen jouw website kan toepassen.


Denk bij al jouw content goed na: sluit dit aan bij het vraagstuk van jouw klant? En dus: gaat Google hier goed op?


Hiernaast moet de informatie ook waardevol zijn. Geef jij antwoorden op de vragen die de bezoeker heeft? Wanneer je teksten voor jouw website schrijft, is het belangrijk dat je deze zelf schrijft en dat ze origineel zijn. Wanneer je bijvoorbeeld teksten van een andere website kopieert, ziet Google dat als plagiaat. Dupliceer trouwens ook geen teksten vanaf je eigen website, zorg dat elke tekst uniek is. En let ook op leesbaarheid: begrijpt elke bezoeker waar je het over hebt of gebruik je te veel vaktaal?


Off-page SEO bestaat uit alles wat er aan de achterkant van jouw website gebeurt. Denk hierbij aan backlinks en social media kanalen die doorverwijzen naar jouw website. Dit is dus de vindbaarheid van jouw website via andere kanalen. Hoe meer pagina’s er extern worden doorverwezen naar jouw website, hoe populairder deze pagina wordt en hoe eerder jouw website bezocht gaat worden. Ook hier is waarde delen weer heel belangrijk: zo heeft het bijvoorbeeld geen zin om backlinks te kopen (ja, dat kan dus tegenwoordig. Net als het kopen van volgers..)


Denk hierbij weer aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw website: is deze gestructureerd? Heb je een menu met verschillende categorie pagina’s zodat jouw website overzichtelijk is voor de klant?

Kijk ook goed of jouw website op verschillende apparaten leesbaar is, zowel op een laptop, tablet en telefoon.


SEO teksten schrijven


Bereik jouw ideale bezoekers met het schrijven van de juiste teksten. Om de juiste teksten te schrijven, is het aan te raden om een zoekwoorden onderzoek te doen. Je wilt namelijk weten op welke woorden jouw potentiële klanten zoeken. Welke vraag heeft jouw potentiële klant en welk antwoord kun jij daarop geven?


Gebruik een SEO tool voor je zoekwoorden onderzoek (onze favoriet is NeilPatel) en exporteer deze woorden naar een bestand. Zo zie je precies welke woorden goed scoren, hoeveel mensen hier per maand naar zoeken en wat het concurrentielevel is. De volgende stap is om deze woorden in jouw content te verwerken op je website. Doe dit regelmatig genoeg maar niet in een overload. Je wilt je bezoekers namelijk ook niet afschrikken, het moet nog wel leuk zijn om te lezen.


Bedenk altijd goed dat je een SEO-tekst niet voor jezelf schrijft, maar voor jouw potentiële klanten. Het is de kunst om blogs en website teksten zo te schrijven dat het niet overduidelijk SEO geoptimaliseerde teksten zijn. Dat kun je zeker zelf leren, maar je kunt dit ook uitbesteden. De vraag is: heb je er zin in? Wij in ieder geval wel, dan weet je dat ;)